Je kan niet leren fietsen met een boek. Je moet dat zelf kunnen oefenen. Met die uitspraak vat Pascal Jans misschien wel zijn grootste sterkte samen. Als SYNTRA Business-trainer geeft hij met een onovertroffen gedrevenheid machinale trainingen en opleidingen. Nooit in een klaslokaal, maar altijd op het bedrijf of op de werf waar de deelnemers aan het werk zijn. Gehuld in zijn werflaarzen, veiligheidsjas en helm. En met een camionette die hij volledig inrichtte met speciale materialen om bouwbedrijven alles bij te brengen wat belangrijk en nuttig kan zijn. 'Vergelijk het met een Tupperware-avond: de verkopers brengen dan alles mee naar jouw thuis, gaan ermee aan de slag in de keuken en laten je proeven van het eindresultaat. Tijdens een opleiding doe ik exact hetzelfde: ik zorg voor maximale interactie, leg alles heel duidelijk maar eenvoudig uit en laat iedereen het dan meteen zelf uitproberen. Ik stem mijn taalgebruik ook af op de deelnemers. Zoals een preventieadviseur de taal van de codex spreekt, gebruik ik het vakjargon van de arbeiders op de werf. Als je hen iets wil bijleren, dan moet je dat op een toegankelijke manier brengen en in een taal die ze machtig zijn. Vorige week nog trok ik naar Frankfurt om daar een opleiding in het Duits te geven. Daarnaast geef ik opleidingen in het Nederlands, Frans en Engels.'
Ook voor ervaren arbeiders
'Weet je wat het mooiste compliment is dat je als trainer kan krijgen? Als iemand die al dertig jaar of langer een krak in zijn vak is, op het einde van de'opleiding te kennen geeft dat hij toch nog iets heeft bijgeleerd. Ik geef geen standaardopleidingen, maar put uit mijn eigen werkervaringen. Ik was jarenlang metselaar-kraanman, reed als chauffeur uitzonderlijk vervoer, ben machinist van mobiele torenkranen, reachstackers en containerkranen geweest, ' Ik weet dus perfect welke zaken er kunnen mislopen, wat de meesten verkeerd doen en waarmee ze worstelen op de werf of in het bedrijf. Bovendien zorgt mijn jarenlange ervaring ervoor dat ik deelnemers veel meer kan bijleren dan hetgeen je in een standaard cursus vindt. Daarnaast blijf ik continu mijn kennis bijspijkeren. Ik ga naar vakbeurzen in binnen- en buitenland, en school mezelf voortdurend bij.'
Eenvoudig toepasbaar
Dankzij zijn ruime kennis en ervaring kan Pascal een brede waaier aan maatopleidingen samenstellen en geven. 'Dat gaat van korte opleidingen van een paar uur zoals werken met een veiligheidsharnas, tot lange opleidingen van veertien dagen. Zo leerde ik onlangs een groep arbeiders zonder kraanervaring op twee weken tijd met een kraan werken.' Andere opleidingen die in de lift zitten, zijn opleidingen rond het aanslaan van lasten met een mobiele kraan of torenkraan (rigger), minigravers en hoogtewerkers. 'Ik heb zelf jaren bij de brandweer gewerkt en heb toen meermaals arbeiders moeten evacueren uit hoogtewerkers. Ook daar ligt het verschil: in de maatopleiding ga ik onder meer dieper in op wat je moet doen in noodsituaties en leg ik het nooddaalsysteem uit. Bij standaardopleidingen wordt daar niet of nauwelijks bij stilgestaan. Verder is een maatopleiding in het teken van minigravers nuttiger dan velen in eerste instantie denken. Ook die opleiding is heel ruim: van de startcontrole en hydrauliek tot het transport, de wegcode en ladingszekerheid. Hoewel je voor het transporteren van een minigraver een BE-rijbewijs nodig hebt, wordt daar nog bijzonder vaak inbreuk tegen gepleegd.' Welke opleiding je ook volgt, volgens Pascal zijn er een aantal criteria voor een goede opleiding. 'De opgedane kennis moet eenvoudig uitgelegd en toepasbaar zijn en je moet alles zelf eens kunnen uitproberen, met de machines waarmee je elke dag werkt. Daarenboven is het belangrijk om dezelfde taal te spreken, zowel letterlijk als figuurlijk. Als trainer ben je in feite een kameleon die zich telkens weer opnieuw aanpast aan diegenen die de opleiding volgen.'