Zeeman geeft alle medewerkers in Nederland de kans om extra opleidingen en workshops te laten volgen. Omdat we uniformiteit in de opleidingen willen, hebben we ook in België naar lokale partners gezocht. SYNTRA Business heeft ons enkele jaren geleden met open armen ontvangen. Er volgden enkele gesprekken en vervolgens hebben we samen een langlopende opleiding in elkaar gestoken”, zegt Kitty Bäcker, Coördinator Opleiding en Ontwikkeling bij Zeeman. De opleiding ‘Branchemanager’ duurt één jaar en is speciaal bedoeld voor filiaalbeheerders en ervaren assistent filiaalbeheerders. “De opleiding is niet verplicht. Regiomanager Wendy Dekens heeft gepolst wie er interesse had en vervolgens hebben we – op basis van motivatie en ervaring - een selectie van 16 cursisten gemaakt”, legt Kitty Bäcker uit. “Onze visie? We willen mensen bagage meegeven om zich volledig te ontplooien op persoonlijk en professioneel vlak zodat ze kunnen doorgroeien en hogere functies kunnen ambiëren. In ruil vragen we enkel een flinke portie motivatie.”
Gevarieerd programma
Elke donderdagnamiddag - tijdens de werkuren - volgen de geselecteerde cursisten een opleiding in de campus van Hasselt. “De opleiding ‘Branchmanager’ zit ook in het open aanbod en is dus niet nieuw”, zegt Veerle Tolaro, docent detailmarketing voor SYNTRA Business. “Wij hebben samen met de mensen van Zeeman aan tafel gezeten om de bestaande inhoud van de verschillende modules te analyseren en aan te passen. Een sterke troef is dat nagenoeg alle docenten van deze opleiding zelf uit de retailsector komen.”
Van winkelinrichting tot leidinggeven
Veerle Tolaro is zelf één van de vier gedreven docenten. Zij is verantwoordelijk voor de module Detailmarketing en Winkelinrichting. “In 36 lesuren – of 9 donderdagnamiddagen – heb ik heel wat onderwerpen aan bod laten komen. Van het marketingproces, de verschillende winkelformules, de diverse productsoorten en marktsegmentatie tot productmanagement, trends en e-commerce”, duidt Veerle Tolaro. “Er komt bij zo’n managementopleiding flink wat theorie aan te pas maar ook heel wat praktijk. Zo zijn we bijvoorbeeld één namiddag allemaal samen – gewapend met een observatielijst – naar het centrum van Hasselt getrokken voor een ‘mystery shopping’. Achteraf hebben we onze ervaringen in groep besproken. Om dieper in te gaan op klachtenafhandeling en klantentevredenheid hebben we situaties geschetst en rollenspelen gevoerd. Stilzitten zat er tijdens mijn lessen niet bij. Het was niet de bedoeling om vier uur aan één stuk op een stoel te blijven zitten en weg te dommelen.” Naast Detailmarketing en Winkelinrichting zijn er nog vijf andere modules die uitgebreid behandeld worden. “Op het einde van de rit hebben de cursisten ook een flinke bagage kennis opgedaan over voorraad en logistiek, financieel beheer, juridisch beleid, personeelsbeheer en leidinggeven”, zegt Veerle.
Gemotiveerde cursisten
Regiomanager Wendy Dekens vangt heel wat positieve reacties op van de cursisten. “Door te werken met een select aantal mensen is de motivatie erg groot. Ze zijn hongerig om bij te leren. We zijn inmiddels nog maar halverwege het academiejaar, maar de feedback die ik tot nu toe ontvangen heb, is erg positief. Ik ben ervan overtuigd dat heel wat medewerkers hier erg sterk zullen uitkomen”, zegt Wendy Dekens. Docente Veerle Tolaro springt haar bij. “Het was een prettige ervaring om les te geven aan deze dames. Ze waren allemaal even toegewijd en gingen bij een opdracht meteen aan de slag. Die gedrevenheid gaf mij ook veel voldoening.”
Uit de Zeeman-context
Ondanks dat Zeeman de opleiding tot ‘Branchmanager’ betaalt en deze ook nog eens tijdens de werkuren plaats laat hebben, is de cursus niet toegespitst op Zeeman. “Het was een duidelijke instructie van SYNTRA Business en Zeeman om breder te gaan en de dames even uit hun Zeeman-context te trekken, los van de discountersector”, zegt Veerle Tolaro. Regiomanager Wendy Dekens knikt. “Wie op het einde van het academiejaar slaagt, ontvangt een officieel getuigschrift ‘Branchmanager’ en kan in de toekomst zelfstandig een filiaal uitbaten. Straf dat onze werkgever dat allemaal wil bekostigen.”
Alle kansen om te ontwikkelen
Zeeman groeit en wilt haar mensen laten meegroeien. Op alle vlakken. Straf people management, noemen ze dat. “We staan ervoor gekend om mensen heel veel kansen te bieden. We nemen bijvoorbeeld niet enkel ervaren mensen maar ook heel wat schoolverlaters aan. Daarnaast proberen we zowel in de winkel als tijdens opleidingen kansen te creëren zodat medewerkers kunnen doorgroeien. Door de jaren heen zijn er ontzettend veel winkelmedewerkers die het tot filiaalbeheerder geschopt hebben. Zelfs heel wat regiomanagers zijn ooit als verkoopster gestart. Daar zijn we fier op”, zegt Kitty Bäcker. “Uiteraard moet je als medewerker de kansen ook met beide handen willen grijpen. Motivatie moet de drijfveer zijn. Ik werk zelf al ruim twintig jaar voor Zeeman en heb heel wat verschillende functies gehad. De afwisseling, de kansen om hogerop te raken en de verantwoordelijkheid die je krijgt maken deze job zo boeiend. De truc? We willen het voor ons personeel zo aangenaam maken, dat ze simpelweg nooit meer weg willen.”