Maar in werkelijkheid liggen de noden van de verschillende generaties vaak dicht bij elkaar. Volgens Chantal Hendrikse, praktijklector aan de Karel De Grote Hogeschool en SYNTRA Business-trainer, komt het erop aan om medewerkers te laten ervaren wat de meerwaarde is van een samenwerking tussen verschillende generaties. “Als iedereen vasthoudt aan zijn eigen werkwijzen, dan kan dat weleens botsen. Kijk dus waar je elkaar kunt aanvullen en wat je van elkaar kunt leren. Door iedereen in zijn waarde te laten en in te zetten op elkaars sterktes, creëer je openheid en bereik je veel meer.”
Goede leidinggevenden
Een andere factor die bepalend kan zijn in het voorkomen en oplossen van generatieconflicten, is de leidinggevende. “Een goede leidinggevende zet zich niet boven het team, maar tussen de mensen. Het is ook iemand die ieder zijn sterktes goed weet in te schatten en ervoor zorgt dat het team als een goed geoliede machine samenwerkt. Iemand die niet zelf altijd de rol van expert opneemt, maar die medewerkers coacht, doet groeien en laat meedenken. Heel wat van die vaardigheden kan je trouwens aanleren”, aldus Chantal.