“Ik ben de laatste om in hokjes te denken. Toen ik mijn studies Latijn-Wiskunde in het middelbaar had afgerond, vatte ik mijn hogere studies aan. Maar dat lag me niet en op mijn negentiende stopte ik met school. Om te gaan metsen, iets compleet anders. En dat was meteen mijn ding, vanaf nul iets opbouwen met je handen. Ik volgde vervolgens een opleiding metser en bedrijfsbeheer bij SYNTRA Business en startte net voor mijn twintigste verjaardag als zelfstandig metser.”
Beroepsfierheid
Metsen is een harde stiel met lange werkdagen, maar Peter slaagt er op unieke wijze in om de leertijdjongeren en zijn andere teamleden met de glimlach te laten werken. “Ik wil geen typisch bouwvakkersbedrijf zijn, maar eentje waar het echt tof is om te werken, waar iedereen even beleefd en vriendelijk is en waar je op het einde van de dag trots terugkijkt op het geleverde werk. Door met leertijdjongeren te werken, kan ik die ambitie waarmaken.” “Ze zijn heel jong als ze bij je starten en nog kneedbaar. Al wil dat niet zeggen dat je van hen moet profiteren, want dan komt het niet goed. Maar als je zo’n jongere de kans geeft om zich te ontwikkelen en hem bijstuurt, dan groeit hij uit tot een uitstekende medewerker. Je merkt ook dat die jongens het appreciëren dat ze zich mogen bewijzen. Verder probeer ik iedereen die bij mij werkt beroepsfierheid mee te geven. De schoonste bevestiging daarvan is wanneer ze een selfie nemen bij hun pas gemetste muur.” Peter benadrukt wel hoe belangrijk het is om voldoende tijd en energie in de leertijdjongere te willen steken. “Ze kosten minder, maar ze kennen of kunnen ook minder als ze bij je starten. Anticipeer dus voldoende: leg uit wat er mis kan gaan en wat de gevolgen zijn. Als je dat duidelijk op voorhand uitlegt, nemen ze wel hun verantwoordelijkheid. Die jongens leren ook snel hun plan trekken. Soms moet je hen eens terechtwijzen, op andere momenten verdienen ze dan weer een schouderklopje. Het lijkt misschien stom, maar zulke kleine zaken maken het verschil.” Ook Tarik is enthousiast over het systeem van leertijdjongeren. “Op school krijg je wel een diploma, maar kan je niets als je afstudeert. Door met je handen te werken leer je veel. Ik ben nu aan mijn derde en laatste jaar bezig en Peter behandelt me met veel respect als een volwaardige medewerker.” In zijn slotpleidooi stelt Peter het duidelijk: “Een leertijdjongere vraagt tijd, maar op het einde van de rit krijg je er veel, zelfs heel veel, voor terug. Maar om te slagen moet het engagement zowel van de werkgever als van de jongere komen.”