Maurice Gorissen is als SYNTRA Business-docent voor de opleiding KMO-coach niet aan zijn proefstuk toe. Hij deed onder meer ervaring op bij Voka en Unizo, was 'head of sales' bij Circuit Zolder en directeur van Bouwunie Limburg. 'Dat was een ontzettend leerrijk parcours. Ik kwam met veel ondernemers in contact, leerde wat flexibel zijn nu echt betekent en kreeg de kans om vele bedrijven van binnen uit te mogen ontdekken. Maar toch bleef ik met een ei zitten. Tot iemand mij aanraadde om eens de matrix te maken van hetgeen ik graag doe en hetgeen mij energie geeft. Zo ontdekte ik dat ik eigenlijk graag aan de andere kant van de bedrijfswereld wilde zitten, namelijk de kant van consultancy.' Twee jaar geleden startte SYNTRA Business met de opleiding KMO coach. 'Het fijne is dat SYNTRA Business niet alleen de docenten betrekt voor de inhoudelijke uitwerking van zijn opleidingen, maar ook zijn oor te luister legt bij de bedrijven zelf. Wat leeft er in de markt, wat zijn de tendensen en noden? Er wordt geluisterd en als docent krijg ik de vrijheid om inhoudelijk mijn eigen ding te doen. Bij de opstart van de opleiding brainstormden we met een aantal mensen over de opleiding en ook nu sleutelen we er nog voortdurend aan. Hier en daar leggen we bijvoorbeeld andere accenten om zo nog beter tegemoet te komen aan de noden op de steeds evoluerende markt. U kunt stellen dat de opleidingen bij SYNTRA Business, bijzonder dynamisch zijn. Er is ook een veel kortere communicatielijn en de nadruk ligt op de praktijk. Bovendien heeft u aan het einde van de rit een gewaardeerd diploma waarmee u meteen aan de slag kan.'
Mensen en hun ontwikkeling
KMO coach sluit aan bij de opleiding Teamcoach en is gericht naar iedereen met een coachende, leidinggevende of coördinerende functie. 'Maar u hoeft niet noodzakelijk in een KMO actief te zijn', aldus Maurice. 'Als u bezig bent met mensen en hun ontwikkeling, dan is dit het ideale platform om daarin te groeien. Zo zitten er ook ingenieurs in onze groep. Zij denken vaak procesmatig, terwijl mensen dat net niet zijn.' Aan het begin van de opleiding wordt er dieper ingegaan op het begrip coaching. Wat is coaching, welke type mensen zijn er en van welke mensen krijgt u jeuk? 'Het is belangrijk dat u leert omgaan met mensen die tegen uw natuur ingaan. Iets anders wat u moet leren als coach is inkomen tegen uw eerste indruk. Als kind geven we iedereen een kans, maar als volwassene zijn we dat verleerd. Wij leren u opnieuw wezenlijk geïnteresseerd te zijn in de persoon die tegenover u zit. Vraag bijvoorbeeld niet 'hoe is het' maar 'hoe gaat het met uw job?'. Ga ook eens na wanneer u voor het laatst opbouwende feedback gaf en wanneer u zelf nog eens een complimentje mocht ontvangen. Als ik die vraag stel, wordt het altijd even stil. U zult merken dat u na de opleiding met een veel ruimere blik naar mensen en bedrijven kijkt.'
Ervaringen uitwisselen
KMO coach vraagt om een praktijkgerichte aanpak en dat uit zich op vele vlakken. Zo nodigt Maurice andere coaches uit om hun ervaring uit te wisselen met de cursisten. Ze vertellen niet alleen waarom zij coach zijn geworden en waar zij tegen aanbotsten, maar delen ook heel praktische informatie zoals hun uurtarief. 'Elke coach heeft een andere achtergrond. De ene is sportcoach, de andere begeleidt jongeren die schoolmoe zijn en geen diploma hebben. Nog iemand anders heeft bijvoorbeeld van heel dichtbij een sterfgeval meegemaakt en coacht nu mensen in gelijkaardige situaties. Ik wil cursisten laten proeven van de mogelijkheden en tegelijkertijd hen laten uitzoeken waar zij sterk in zijn en wat hen energie geeft.' Meer naar het einde toe van de opleiding starten cursisten ook echte coachingstrajecten op. 'Enkel zo kunt u gewoon raken om gesprekken op een open manier te voeren en kunt u uw skills ontwikkelen om'het vak van KMO coach effectief onder de knie te krijgen.' Een goede coach is een absolute meerwaarde voor bedrijven en hun medewerkers. 'Mensen die deze opleiding volgen, hebben een wezenlijke interesse in bedrijfsstrategieën. U mag niet vergeten dat een nieuwe medewerker nooit voor de volle honderd procent een klik met het bedrijf heeft. Het is aan de bedrijfscoach om die match tussen de medewerker en het bedrijf te vinden. Zoek waar de medewerker goed in is, waar zijn potentieel ligt en vraag ook wat hij graag doet. Laat hem daarin groeien en zich verder ontwikkelen. Zelden verlaat iemand een bedrijf omwille van het loon. Als u vraagt naar de precieze reden, dan is de kans groot dat de persoon zich ofwel niet geapprecieerd voelt, ofwel ziet hij geen mogelijkheid meer om zich verder te ontplooien. U kunt daar nochtans beter in investeren, want dat kost minder dan wanneer u een nieuwe medewerker moet aantrekken en opleiden vanaf nul.' Het totale traject duurt anderhalf jaar. 'KMO coach is een evenwichtige opleiding: enerzijds verdiept u zich in het teamverhaal, anderzijds kunt u rekenen op sterk individuele coaching. En op het einde van het traject gaat iedereen naar huis met een goed gevulde rugzak. Het doet mij ook deugd als docent om te weten dat er niet één cursist tegen zijn goesting deze opleiding volgt. Het enthousiasme blijft en de cursisten hangen goed aan elkaar. De eerste groep hield onlangs een reünie. Het is fijn om te zien hoe zij zichzelf in de markt gezet hebben en om door hen op de hoogte gehouden te worden. Ik ben heel trots op hen.'