De geschiedenis van Bruggeman, producent en distributeur van sterke dranken, gaat terug tot 1884. Zij bogen dus op een rijke ervaring en mogen zich vandaag marktleider op de Belgische jenevermarkt noemen met merken als Smeets, Peterman en Hertekamp. Daarnaast verdeelt Bruggeman producten van zusterbedrijven zoals Label5, Poliakov en Porto Cruz. Sinds 1924 stookt Bruggeman zelf. 'We hebben dus een schat aan kennis in huis', vertelt operations director Dries Van Poucke. 'Door onze sterke groei van de afgelopen jaren verwelkomden we heel wat nieuwe collega's. Het ideale moment om ons kennishorizont te verruimen, met als inzet een sterke achtergrondkennis en beheersing van de theorie die bij het distilleren gepaard gaat.'
Universele kijk
Met trainer Geurt Van Rennes zorgde SYNTRA Business voor een gedroomde match. 'In de jaren '80 was Geurt actief als inkoper van wijn en distillaten, en kwam hij bij de ambachtelijke topdistillateurs van Europa over de vloer. Zo ontwikkelde hij een universele kijk op de kunst van het distilleren. Sinds 1995 startte hij ook zelf met distilleren. 'Hij ademt dus een en al passie
oor het ambacht uit', aldus Dries. 'En dat werpt zijn vruchten af, want naast de inhoud is de trainer een cruciale factor voor het welslagen van een opleiding. Geurt brengt alles op zo'n manier, dat zelfs de wetenschappelijke vakken door niet-wetenschappers gesmaakt worden.'
Aha-erlebnis
In totaal nemen 14 medewerkers deel aan de opleiding. 'Er is van quasi elke afdeling minstens één deelnemer: van onze stokers en laboranten over de leidinggevenden uit de productie en logistiek tot sales, hr en onze algemene directeur', weet Dries. 'Omdat kennis en achtergrond voor ons heel belangrijk zijn, werkte Geurt een maatopleiding voor ons uit die hoofdzakelijk theoretisch is. Vanuit die theorie kwamen er al enkele aha-erlebnissen die we uiteraard in de praktijk testten. Heel boeiend!'
Groeikansen
Geurt: 'Ik focus in mijn trainingen steeds op het hoe en het waarom van distilleren. Als je de logica van iets inziet, ga je het immers onthouden en de kennis effectief aanwenden. Wat er verder precies aan bod komt, hangt af van bedrijf tot bedrijf. Sowieso gaan distilleerders een mooie toekomst tegemoet en liggen er in België nog heel wat kansen voor het rapen. Neem nu onze fruitstreken: in België wordt er nog te vaak fruit weggegooid of vernietigd, wat enerzijds leidt tot economische schade voor de telers, anderzijds is het ethisch niet verantwoord. Met dat fruit kunnen we echter heel wat mooie producten maken, die we dan ook niet meer hoeven in te voeren. Voor distilleerders en liefhebbers van deze schitterende ambacht breken er dus heel boeiende tijden aan!'