Leefstijlcoach
Leefstijlcoach
- Waarom kiezen voor SyntraPXL?
- Hou me op de hoogte
- Na deze opleiding ontvang je een diploma, getuigschrift of certificaat
In detail
De opleiding leefstijlcoach leert je om anderen professioneel te coachen in de BRAVOS leefstijlfactoren. In eerste instantie de BRAVO die staat voor: Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding, Ontspanning. Verder ook de S waarbij die staat voor slaap, stress, sociale steun en somatiek. Na deze opleiding ben je klaar om te starten met een eigen bedrijf of je als lifecoach of leefstijlcoach te laten inhuren door organisaties. Deze opleiding helpt je om anderen aan te zetten tot gezond gedrag en een gezonde levensstijl!
Leefstijlcoach is geen gereglementeerd beroep. Deze opleiding geeft je inzicht in de verschillende domeinen, dit naast het beroep waar je al beroepshalve in werkt. Als leefstijlcoach verwijs je door naar specialisten indien nodig.
Hou er rekening mee dat de opleiding leefstijlcoach een intensieve opleiding is waar thuiswerk en opdrachten bij horen. Voorzie naast de lesuren nog extra tijd voor zelfstudie (min. 3 uur per week) en de uitwerking van de opdrachten.
Je volgde een medische opleiding of hebt beroepservaring in coaching.
- Houder zijn van één van de volgende getuigschriften of diploma's: arts, kinesist, master LO, psycholoog, bachelor ergotherapie, bachelor sociaal werk, bachelor orthopedagogiek, bachelor verpleegkunde, vroedvrouw, logopedist, diëtist, trainer A
of
- Na een positief geëvalueerd intakegesprek word je toegelaten tot de cursus.
Programma
Ontdek het volledige programma in detail
Specifiek op maat van jouw bedrijf? Vragen over deze opleiding?In de opleiding leefstijlcoach leer je om klanten te begeleiden naar een gezond leven in de toekomst. Indien je klanten therapeutische begeleiding nodig hebben, verwijs je door naar specialisten terzake.
Module Basis bewegen:
- veilig bewegen
- basis anatomie (zelfstudie)
- functionele anatomie en inspanningsfysiologie
- didactische aanpak
- sociale vaardigheden
- algemene trainingsleer
- soorten cliënten en de impact van beweging op de verschillende doelgroepen
- bewegen op andere plekken
- moduleproef.
Module Coaching:
- basis coachingsvaardigheden zoals LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen), bepalen hulpvraag, non-verbale communicatie en gesprekstechnieken, structuur van het coachgesprek
- coachingsvaardigheden voor gevorderden zoals omgaan met weerstand, projectie, overdracht en tegenoverdracht
- gedragsveranderingsmodellen
- coach de coach: hier ga je actief aan de slag met je eigen leefstijl
- coach de coachee: hier begeleid je een zelfgezochte coachee. Dit traject maakt onderdeel uit van je eindwerk
- coach de groep: je leert meer over groepsdynamica en de verschillende leerstrategieën
- waar mogelijk zal de casuïstiek gericht zijn op gezonde leefstijl en zullen interventies behandeld worden die je kan inzetten om bij een coachee een gedragsverandering richting een gezondere leefstijl te bekomen
- moduleproef in de vorm van een theoretisch examen.
Module stress en algemene gezondheid:
- mechanismen en interacties bij ontregelingen en ziektes
- nut, mogelijkheden en beperkingen van preventie
- sociale kaart
- aandoeningen zoals chronisch vermoeidheidssyndroom, burn-out, depressie, stress, diabetes, hart- en vaatziekten, …
- risicofactor hoge bloeddruk
- risicofactor roken & drinken
- risicofactor overgewicht
- risicofactor sedentariteit
- feiten, fabels en hypes
- verslavingen
- moduleproef.
Module Basis voeding
- basisvoorwaarden van gezonde voeding
- schematische voedingsdriehoek/schijf van vijf
- eigenschappen van KH, vetten, eiwitten, alcohol
- verhoudingen in voeding, voedingswaarden berekenen
- effect van voeding op ons lichaam, effect van overconsumptie
- meten is weten
- samenstellen van menu's
- moduleproef.
Module toegepaste bedrijfsvoering:
- het starten van een eigen praktijk: wie ben je als coach? Wat ga je aanbieden? Het kiezen van een locatie. Juridische en financiële ondernemersvaardigheden, beroepsethiek van coaches, aansluiten bij branche-organisaties, het schrijven van een basis ondernemingsplan
- marketing: hoe werf je klanten? Eigen website, nieuwsbrieven, inschakelen social media, verkooptechnieken, adverteren, mailings, vakbladen etc.
- innovatie en creativiteit: hoe kan ik mij onderscheiden? Welke unieke producten/diensten kan ik aanbieden?
Heb je nog een vraag?
Nog iets niet duidelijk? Stel je vraag dan hieronder aan onze medewerkers en we helpen je graag verder.