Voltijdse dagopleiding 3D artist
Voltijdse dagopleiding 3D artist
- Waarom kiezen voor SyntraPXL?
- Hou me op de hoogte
- Na deze opleiding ontvang je een diploma, getuigschrift of certificaat
In detail
Game, Cinema, 2D-art, architectuur, ...
3D heeft sinds zijn prille ontstaan een enorm snelle opmars gemaakt die nog volop bezig is. Iedereen kent de kunstwerkjes van Pixar en DreamWorks. Daar stopt de 3D-wereld echter niet: live-action films, videogames, reclame en advertising, productvoorstellingen, bedrijfsfilms, websites, architectuurvoorstellingen, ... Ze zijn tegenwoordig allemaal doorspekt met 3D. De vraag naar 3D is groot en zal alleen maar stijgen. Een 3D artist worden is echter niet eenvoudig. Het vraagt een flinke brok inzicht, talent en inspanning om 3D onder de knie te krijgen.
De veelzijdigheid van een 3D generalist
In de opleiding proef je van alle aspecten van 3D modelling. Je vertrekt altijd van aangeleverde content: een designdocument, concept art, fotoreferentie, … Vervolgens ga je aan de slag met lowpoly (voor game) en highpoly (voor cinema) modellen. Je maakt zowel harde objecten en omgevingen als zachte, organische. Je werk kent een statische output (afbeeldingen) en een dynamische (animatie). Een pittig traject dus, met een boeiende portfolio als beloning.
Zo verloopt je jaar:
Deel 1 - september t.e.m. december: fundamentals in modelling
Van dag één vliegen de polygons en meshes je rond de oren. Je duikt meteen in 3DS Max, nog steeds de professionele referentie. Je leert kijken, analyseren en modelleren, eerst nog in low poly, en na geslaagde design challenges in high poly. De digitale beeldhouwer in jezelf wordt wakker gemaakt met Z-Brush.
Gebruikte software: 3DS Max, Z-Brush, Photoshop, Substance Painter.
Deel 2 - januari t.e.m. maart: visueel vertellen
Na een welverdiende break wordt het gaspedaal diep ingetrapt en niet meer losgelaten. Met de basistechniek in de vingers ga je je modellen verfijnen voor professioneel gebruik: topology, rigging, anatomie, lighting, rendering, ... geen excuses meer. Anatomisch correcte modellen, skulls, creatures, game environments, architecturale visualisaties, ... het hele gamma aan 3D-toepassingen passeert de revue. Elk detail vertelt een verhaal en brengt je model tot leven, visual storytelling is onmisbaar.
Gebruikte software: 3DS Max, Z-Brush, Unreal Game Engine, Photoshop, Substance Designer, F-track.
Stage: breng je nieuwe skills in de praktijk en leer de professionele markt kennen tijdens 4 weken stage. Deze verloopt deels tijdens het paasverlof, hou hier rekening mee.
Deel 3 - april t.e.m. juni: gevorderde technieken
Uitbollen is geen optie, want hair, clothing, animatie en VFX staan op het programma. Met je processor en grafische kaart kokend heet trek je je laatste sprint naar een waardige portfolio. Nog even doorzetten, volhouden, crunchen en dan ...
Deel 4 - eind juni: eindproef
Vol trots licht je je werk toe aan je docenten en een externe jury.
Slagen voor alle onderdelen van eenzelfde niveau is noodzakelijk om naar een hoger niveau te kunnen gaan.
Doorlopend volg je de algemene lessen van ondernemerschap: personal branding, digital marketing, financiële inzichten, verkoop, opstartformaliteiten, ...
En wat daarna?
- breid je vakkennis uit in onze aanvullende opleidingen VFX Artist, Concept Artist, Game Developer of VR Developer
- neem deel aan het ‘masterjaar’ Studio Artist
- zegt architectuur je wat? Kijk dan eens naar onze opleidingen BIM, MEP, Revit - een sector in volle groei, en met software uit dezelfde Autodesk-stal
- ga aan de slag in een productiehuis of in een gamingstudio.
Hardware: SyntraPXL voorziet op de T2-campus volledig uitgeruste PC's, compleet met de nodige educational software. Het is aangeraden een externe HD (USB-A) mee te brengen om je werk op te bewaren.
Software: naar de nieuwe gebruiksvoorwaarden voor ZBrush dienen cursisten een persoonlijk studentabonnement aan te kopen. Binnen een SyntraPXL-opleiding kan je gebruik maken van het studententarief. Zie hier voor meer info: https://www.maxon.net/en/buy/plan-pricing-for-students . De aanschaf van de software wordt besproken in de eerste les.
Erkenning: deze opleiding is erkend voor de KMO-portefeuille onder het thema beroepsspecifieke competentie - STEM.
Iedereen die ambities heeft om als 3D artist aan de slag te gaan.
Handige links
SYNTRA-gaming op Instagram: ontdek hoe het eraan toe gaat op de SyntraPXL T2-campus.
Wist je dat je bij SyntraPXL ook op kot kan? Ontdek hier meer.
Programma
Ontdek het volledige programma in detail
Specifiek op maat van jouw bedrijf? Vragen over deze opleiding?In voltijdse dagopleiding duurt de opleiding 3D Artist 1 jaar:
Deel 1 - september t.e.m. december
- Low Poly Prop Modelling (10 sessies)
- Low Poly Character Modelling (10 sessies)
- Texturing Fundamentals (10 sessies)
- 3D Modelling Challenges (10 sessies)
- 3D Modelling Technieken Basics (11 sessies)
- 3D Sculpting Technieken Basics (11 sessies)
- Environment Modelling Basics (11 sessies)
Deel 2 - januari t.e.m. maart
- Visual Storytelling (6 sessies)
- Advanced Character Modelling (10 sessies)
- Creature Modelling (10 sessies)
- Advanced Prop Modelling (10 sessies)
- Advanced Environment & Archviz (10 sessies)
- Advanced Texturing (11 sessies)
- 3D Shading, Lighting & Rendering (11 sessies)
Stage - 4 weken in maart & april
Deel 3 - april t.e.m. juni
- 3D Hair & Clothes Modelling (10 sessies)
- Basis VFX voor 3D-Artist (10 sessies)
- Animatie en Cinematics voor 3D-Artist (10 sessies)
- EP Begeleiding Characters (12 sessies)
- EP Begeleiding Props & Environments (12 sessies)
- Portfolio Design (5 sessies)
Deel 4 - eind juni
- Eindproef - verdediging van je eindwerk voor een vakjury (1 sessie)
Ondernemerschap (28 sessies)
Tijdens de lessen ondernemerschap wordt jouw ondernemingszin geprikkeld en gestimuleerd. Het opleidingspakket ondernemerschap bestaat uit o.a. personal branding, digital marketing, financiële inzichten, verkoop, opstartformaliteiten. Ontdek de ondernemer in jezelf en test je potentiële business idee meteen in de praktijk, begeleid door ervaren ondernemers.
Je moet geslaagd zijn op alle modules om om naar een volgend deel te mogen overstappen. Bij succesvol afronden van je VDO-opleiding inclusief ondernemerschap ontvang je een diploma '3D Artist'.
Kmo-portefeuille
Thema: Beroepsspecifieke competentie - STEMDe kmo-portefeuille is een subsidie van de Vlaamse Overheid waardoor je tot 30% van je inschrijvingsgeld kan recupereren. Lees hier hoe de KMO-portefeuille in zijn werk gaat.
Netto verschuldigd bedrag voor:
* middelgrote ondernemingen
** kleine ondernemingen
Alle meest gestelde vragen Contacteer onze klantendienst
Heb je nog een vraag?
Nog iets niet duidelijk? Stel je vraag dan hieronder aan onze medewerkers en we helpen je graag verder.
Lesmomenten
- Opleidingscheques
- Kmo-portefeuille