Jaarlijks plaatst Profel circa 180.000 ramen en deuren. Daarmee is het marktleider in de residentiële markt in de Benelux. “We zijn steeds op zoek naar oplossingen die het leven aangenamer maken. Het leven van de consument, de aandeelhouders en stakeholders, de medewerkers en de dealers. Koppel dat aan onze aandacht voor mensen en middelen, en je begrijpt meteen dat opleidingen bij ons hoog op de agenda staan”, vertelt Wim Van den Bossche, CEO van Profel. “Want dankzij goede opleidingen is je werk eens zo aangenaam, verloopt alles vlotter en geraak je véél verder.” Profel heeft niet alleen eigen productie-ateliers waar het ramen en deuren vervaardigt, het beschikt ook over een netwerk van meer dan 60 dealers. “De Profel-dealers zijn stuk voor stuk experten in hun vak. Vaak zijn het schrijnwerkers die nu zaakvoerder zijn en een team van 10 tot zelfs 50 medewerkers leiden. En dat betekent dat ze geconfronteerd worden met veranderende uitdagingen. Wij beschouwen het als onze verantwoordelijkheid om hen op te leiden, zodat ze perfect weten hoe ze een team moeten managen en een sterk en stabiel bedrijf kunnen uitbouwen.”
Winnende combinatie
Profel brengt daarom jaarlijks een opleidingskalender uit. “Welke opleidingen we aanbieden, hangt af van de opleidingsvragen die we krijgen”, licht Jacky Umans, productmanager en verantwoordelijke voor de opleidingen binnen Profel toe. “De Profel-dealers kunnen bovendien zichzelf en hun medewerkers inschrijven. De opleidingen die we voorzien, zijn dan ook heel ruim. Dat gaat van situationeel leidinggeven over commerciële trainingen tot technische opleidingen. Net omdat we zoveel verschillende opleidingen willen aanbieden, is het interessant om een externe partner zoals SYNTRA Business in te schakelen. SYNTRA Business beschikt immers over een ongelooflijk grote pool aan trainers en werkt daarenboven elke opleiding op maat voor ons uit. Een winnende combinatie, zo blijkt ook uit de evaluatieformulieren van de deelnemers.” Een ander pluspunt van SYNTRA Business dat Jacky en Wim aanhalen, is de kostprijs. “De prijs-kwaliteitsverhouding is absoluut aanvaardbaar. We komen in aanmerking voor de kmo-portefeuille. Het is ook handig dat SYNTRA Business flexibel inspeelt op de situatie. Zo besloten wij om drie jaar geleden een nieuw gebouw te zetten dat met zijn verschillende lokalen, vergaderzalen en opleidingszaal de perfecte plaats is om opleidingen te organiseren. De SYNTRA Business-trainers komen dus steeds tot bij ons als ze een opleiding geven.”
Terugkomsessies
Een trend die Profel merkt, is de verschuiving van een alleenstaande opleiding naar een opleidingstraject. “We definieerden vier opleidingscategorieën: opleidingen voor zaakvoerders, voor technische medewerkers voor verkoopteams en softwaregerelateerde opleidingen. Binnen zo’n categorie worden er steeds vaker een aantal opleidingen verspreid over twee jaren. Verder plannen we terugkomsessies waarbij we polsen of de deelnemers de opgedane kennis effectief toepassen, of alles goed loopt en of er nog knelpunten zijn. We willen de dealers dus zoveel mogelijk praktische handvaten aanreiken. Iets wat volgens ons het beste werkt via maatopleidingen.”