Wanneer sollicitatieproeven nutteloos worden
“Bij de (om)bouw van onze afvalinzamelvoertuigen en veegmachines komt heel wat techniek en technologie kijken”, vertelt customer service manager Wouter Beckers. “En zoals overal, zijn ook bij ons technisch sterke profielen van grote waarde. Daarbij komt nog dat het vereiste kennisniveau jaar na jaar blijft stijgen. Wij zijn dus met zijn allen op zoek naar de perfecte allround technicus en vissen daarbij allemaal in dezelfde vijver.” “Vroeger wierven we onze mensen aan op basis van een simpele test, maar dat heeft tegenwoordig geen zin meer”, voegt Wouter Beckers toe. “Nu kijken we vooral of een kandidaat het juiste potentieel heeft en of hij uit het juiste hout gesneden is. Zo ja, dan laten we hem starten op interim-basis en leiden we hem zelf verder op. Dit doen we enerzijds via onze eigen ervaren mensen, anderzijds via externe opleidingen.” Bedrijven die de war for talent naar hun hand weten te zetten, keren de spelregels dus om: vergeet dus die witte raaf en maak van een enthousiaste kandidaat een sterk profiel.
Kwaliteit en loyaliteit centraal!
Investeren in werknemers loont”, weet Wouter. “Als je ergens niet goed in bent of weinig van afweet, ben je automatisch meer geneigd je handen ervan af te houden. Maar als je leert om bijvoorbeeld zelfstandig storingen op te lossen, ga je vanzelf meer interesse ontwikkelen om je nog verder te bekwamen. Het geeft een boost aan het zelfvertrouwen. En mensen waarderen erg dat een werkgever oog heeft voor hun noden, wat de loyauteit versterkt.” “Vooral voor de kwaliteit van onze diensten zijn voortdurende opleidingen bij onze monteurs essentieel”, voegt Beckers nog toe. “Onze monteurs zijn wandelende naamkaartjes. Een sterke service zorgt voor tevreden klanten en is de opstap naar nieuwe verkoop.”
Opleiden zonder het werk te verstoren
“Aangezien de elektrische voorkennis van onze monteurs onderling erg verschilt, stuurden we vijf van hen op opleiding bij SYNTRA business, op de T2-campus in Genk”, legt Wouter Beckers uit. “Samen met SYNTRA business stelden we een persoonlijk leerplan op met de specifieke theorie en technieken waarin we onze mensen willen specialiseren. De lessen gingen afwisselend tijdens of na de werkuren door, een heel flexibele aanpak dus. Dat was een eerlijke deal waarin iedereen zich kon vinden. We denken er trouwens aan om binnenkort een nieuwe opleiding te organiseren samen met SYNTRA business. Eentje waarin we onze medewerkers een woordje Frans leren. Zo kunnen we hen klaarstomen voor ons nieuw hoofdstuk op de Waalse markt.”